AutoCAD 2007 ::: النسخة المستخدمة فى الكلية ::: نسخه كامــله



Autocad 2007 نسخة كاملة


مقدمة عن البرنامج :- البرنامج غني عن التعريف بالنسبة للمهندسين ، التعريف ده تعريف موجز للناس اللى بتزور موقعنا ومش معانا ، ببرنامج الأوتوكاد هو أحد اشهر البرامج فى مجال الرسم الهندسي وأكترها شعبية وانتشار على مستوي العالم ، ومهم جداً وشىء أساسي لأي مهندس بيتعامل مع التصميم والرسم إنه يتقن البرنامج ده بدرجة توصل للأحتراف.

معني كلمة AutoCAD :- وليه بتتكتب أخر تلات حروف فيها كلهم Capital ؟؟
برنامج الأوتوكاد هو برنامج من أشهر برامج الرسم والتصميم الهندسي ، والبرنامج بينتمي لعائلة أو مجموعة من البرامج التانية اللى بتنتهي كلها بالمقطع CAD وهي اختصار لعبارة (Computer Aided Design) بمعني برنامج مساعد لتصميم عشان كده بيتكتب المقطع CAD كله بالحروف الكبيرة (مثال علي عائلة البرامج ديIntelliCAD & TurboCAD & FastCAD & AutoCAD ) طبعاً أشهرها وأكترها شعبية برنامج أوتوكاد . البرنامج من تصميم شركة Autodesk .
إصدرات البرنامج :- البرنامج ليه إصدرات كتيرة وتعديلات تقريباً كل سنة بيصدر نسخة جديدة ، النسخ الجديدة بتختلف عن اللى قبليها فى حاجات بسيطة جداً ، زي أماكن بعض الأوامر أو تسهييل أمر من اوامر البرنامج أو إضافة حاجة بسيطة ، يعني اللى هيقدر يبقى محترف في أى نسخة يتعلم عليها هيبقى محترف ف التعامل مع الأوتكاد بشكل عام ، آخر نسخة نزلت لغاية تاريخ كتابة الموضوع ده هي نسخة AutoCAD 2011 ، لكن النسخة المستخدمة عندنا فى الكلية هي نسخة 2007 ، ودي اللى معانا دلوقتى ونقدر نحملها.

تحميل البرنامج :- كالعادة زي ما كل حاجة بتبقى مرفوعه بأسم دفعتنا فلينكات البرنامج إحنا رفعناها بأسم الدفعة (MECA2014) . على ست أجزاء مرفوعة على الميديا فاير كل جزء فيها 97 ميجا ماعدا الأخير 85 ميجا .
  • سيريال نمبر البرنامج :- بعد ما تحمل البرنامج بأذن الله هيطلب منك فى نص التسطيب سيريال نمبر للبرنامج السيريال هو

000-00000000

ممكن يطلب اسم الشركه او المستخدم اكتبه باسمك او اى اسم

  • الكراك :- الكراك موجود مع البرنامج هو عباره عن ملفين هتاخدهم كوبى وبيست فى المكان اللى اتسطب فيهم البرنامج

واللى غالبا بيبقى C:\Program Files\AutoCAD 2007 وهتستبدلهم باللى موجودين Copy And Replace

بس لازم وانت بتحط الكراك يكون البرنامج مش شغال فى وقتها وبكده يبقى عندك نسخه الاتوكاد كامله ان شاء الله

  • ملحوظه اخيره بس البرنامج متجرب وشغال كويس جدا واحنا مرضناش نحط لينكات تحميل من اى موقع ورفعناها من على جهازنا لضمان ان البرنامج متجرب وهيشتغل مع كله ان شاء الله ....

الجزء الأول

الجزء الثاني

الجزء الثالث

الجزء الرابع

شرح البرنامج :- ده كتاب شرح للأوتوكاد هو مفيد جداً وفى الحقيقة هو وصلنا من أحد اعضاء هئية التدريس جزاه هو الله عنا كل خير ، الكتاب حجمه 10 ميجا تقريباً ، وأحنا أعدنا رفع الملف على الميديا فاير.


تم بحمد الله